Sağlık Bakanlığı tarafından 01.08.1998 tarihinde yayımlanmış olan, "Hasta Hakları Yönetmenliği" 'ne istinaden hastanemiz bünyesinde 17.10.2005 tarihinde kurulan hasta hakları biriminde, Hasta Haklarından Sorumlu Yönetici Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürü Nafiye SU, Birim Sorumlusu olarak Hemşire Ümran PARLAK görev yapmaktadırlar.
Birimin kuruluş amacı:
hasta ve yakınlarının mevzuatla belirlenmiş haklarını kullanabilmeleri,her aşamada bilgilendirilmeleri, hasta hak ve ihlallerinden korunabilmeleri ve gerektiğinde hukuki korunma yollarını fiilen kullanabilmeleridir.
.
HASTA HAKLARI;
1)
Hizmetten genel olarak faydalanma:Adalet ve Hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlık hizmetlerinden
faydalanma. Irk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, felsefi inanç,ekonomik ve
sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet alma hakkı vardır.
2)
Bilgilendirme ve bilgi isteme:Her türlü sağlık hizmetinin ve imkanının neler olduğunu öğrenmeye ve
sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı isteme
hakkı vardır.
3)
Sağlık kuruluşunu ve personelini, seçme ve değiştirme:Sağlık kuruluşunu seçmeye, değiştirmeye ve seçtiği sağlık tesisinde
verilen sağlık hizmetlerinden faydalanmaya, sağlık hizmeti verecek
vermekte olan tabiplerin ve diğer sağlık çalışanlarının kimliklerini,
görev ve unvanlarını öğrenmeye seçme ve değiştirmeye hakkı vardır.
4)
Mahremiyet:Gizliliğe uygun bir ortamda her türlü sağlık hizmeti almaya hakları vardır.
5)
Reddetme, durdurma ve rıza:Tedaviyi reddetmeye, durdurulmasını istemeye, tıbbi müdahalelerde
rızasının alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetten faydalanmaya hakkı
vardır.
6)
Güvenlik :Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya hakkı vardır.
7)
Dini vecibeleri yerine getirebilme :Sağlık tesisinin imkanları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde, dini vecibelerini yerine getirmeye hakkı vardır.
8)
İnsani değerlere saygı gösterilmesi, saygınlık görme ve rahatlık:Saygı, itina ve ihtimam gösterilerek, güler yüzlü, nazik, şefkatli
bir ortamda, her türlü hijyenik şartlar sağlanmış gürültülü ve rahatsız
edici bütün etkenler giderilmiş bir sağlık hizmeti almaya hakkı vardır.
9)
Ziyaret ve refakatçi bulundurma:Sağlık tesislerince belirlenen usül ve esaslar çerçevesinde
ziyaretçi kabul etmeye ve mevzuatın ve sağlık tesisinin imkanları
ölçüsünde ve hekimin uygun görmesi halinde refakatçi bulundurmaya hakkı
vardır.
10)
Müracaat, şikayet ve dava hakkı:Haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikayet ve dava hakkını kullanmaya hakkı vardır. HASTA SORUMLULUKLARI
1)
Genel Sorumluluklar:Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve sağlıklı bir yaşam için verilen tabvsiyelere uymalıdır.Kişi uygunsa kan verebilir ya da organ bağışında bulunabilir.Basit durumlarda kişiler kendi bakımlarını yapmalıdır.
2)
Sosyal Güvenlik Durumu:Hasta; sağlık karnesinin (Bağ-Kur, Yeşilkart vb) vizesini zamanında yaptımalıdır.
3)
Sağlık Çalışanlarını Bilgilendirme:Hasta; yakınlarını, daha önce geçirdikleri hastalıkları,yatarak
herhangi bir tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı
ilaçları ve tüm sağlığı ile ilgili bilgileri tam ve aksiksiz vermelidir.
4)
Hastane Kurallarına Uyma:Hasta; başvurduğu sağlık kuruluşunun kurallarına uymalıdır.Hasta Sağlık Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarında belirlenen sevk zincirine uymalıdır.
5)
Tedavi ile İlgili Önerilere Uyma:Hasta; tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır.Hasta, uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.